PaedDr. Jana Valigura Švantnerová
Hlavné úlohy a činnosť výchovného poradenstva sú zamerané v súvislosti s riešením
výchovných a vzdelávacích problémov na posilňovanie a podporu pozície a výchovno-
poradenských aktivít výchovného poradcu ako základného článku systému výchovného
poradenstva plniaceho úlohy školského poradenstva v zmysle zákona NR SR č. 279/1993 Z.z.
o výchovnom poradenstve a o poradenských zariadeniach, v súlade s pedagogicko-
organizačnými pokynmi MŠ SR pre školský rok 2015/2016 a s Dohovorom o právach
dieťaťa. V činnosti výchovného poradcu posilňovať význam kariérneho poradenstva ako
nástroja zosúlaďovanie profesionálnych želaní a kompetencií žiakov.
Poskytovať metodickú a informačnú pomoc žiakom a ich zákonným zástupcom pri riešení
osobných, osobnostných, výchovných a vzdelávacích problémov v rámci kompetencie
výchovného poradcu
Poskytovať pravidelný servis informácií a konzultácií v oblasti výberu povolania so
žiakmi a ich zákonnými zástupcami
Sledovať vývin záujmov žiakov nadaných, talentovaných, sociálne znevýhodnených a tiež
žiakov so zmenenou pracovnou schopnosťou
V spolupráci s koordinátorkou prevencie sociálno-patologických javov a s triednymi
učiteľmi organizovať alebo zabezpečovať účelové preventívne aktivity so žiakmi z oblasti
učenia i vzdelávania, správania aj medziľudských vzťahov, adaptácie, záťaže, voľby
povolania a profesijnej orientácie, prevencie závislosti a tiež iných sociálno-
patologických javov
Monitorovať výskyt týchto javov v správaní sa žiakov a ich prípadnú existenciu promptne
riešiť
Všímať si akcie jednotlivých triednych učiteľov so žiakmi obsahovo súvisiace s výchovou
a so zvyšovaním informovanosti k otázkam voľby povolania, ako sú besedy, exkurzie…
Dôsledne dodržiavať a presadzovať v podmienkach školy zákon o ochrane osobných
údajov
Zorganizovať stretnutie žiakov končiacich ročníkov a rodičov, informovať ich
o prijímacom konaní
Zabezpečovať agendu v súvislosti so sledovaním záujmov a prihlasovaním žiakov na
ďalšie štúdium s programom PROFORIENT
Pripraviť a realizovať vstupné doklady a prihlášky žiakov na stredné školy
Zabezpečiť zber podkladov pre Testovanie 5 – 2015 a jeho následné organizovanie.
Poskytovať konzultačné hodiny v danom časovom termíne alebo vopred dohodnutom
termíne
Spolupracovať so školským výpočtovým strediskom, strednými školami, centrom
pedagogicko-psychologického poradenstva, ÚPSVaR, vedením školy
Organizovať exkurzie na vybrané stredné školy
Využívaním internetu, jednotlivých web-stránok SŠ a ŠVS vyhľadávať kritéria
prijímacieho konania na SŠ, informovať o nich žiakov a následne kontrolovať ich
korešpondovanie s reálnymi skutočnosťami týkajúcimi sa
Zaistiť dodržanie termínov k odoslaniu prihlášok na štúdium SŠ podľa platného časového
harmonogramu
Aktívne sa zúčastňovať na pracovných poradách, seminároch a školeniach
organizovaných pre VP