Mgr. Eva Ružbacká
Hlavné úlohy koordinátora drogovej prevencie a iných sociálno-patologických javov v školskom roku 2015/2016
Hlavné úlohy a činnosť koordinátora drogovej prevencie sú zamerané na oblasť multikultúrnej výchovy, výchovy v duchu humanizmu, súvisia so vzdelávaním v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rovnosti muža a ženy, s predchádzaním všetkých foriem diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie a rasizmu, venujú sa aj problematike migrácie.
Pri realizácii preventívnych aktivít a programov venovať zvýšenú pozornosť odbornej garancii programov. Vopred si preveriť ponuky preventívnych aktivít a programov, aby sa predišlo prípadnému nežiaducemu vplyvu reprezentantov zhubných kultov, siekt či extrémistických organizácií na žiakov.
V zmysle medzinárodných záväzkov SR v problematike ľudských práv a Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike, schválenej vládou SR uznesením číslo 71/2015:
- naďalej uskutočňovať Olympiádu ľudských práv pre žiakov 1. a 2. stupňa,
- výchovu k ľudským právam usmerňovať tak, aby sa stala integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany ľudských práv, aby podporila hodnotu človeka ako ľudského jedinca a rozvoj medziľudských vzťahov v demokratickej spoločnosti,
- vzhľadom na potrebu plánovania procesu výchovy k ľudským právam, ich ochranu a implementáciu zabezpečiť efektívnu spoluprácu školy, rodičov, mimovládnych organizácií a širokej miestnej komunity,
- zapájať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam organizovaním besied, súťaží, stretnutí, tematických výstav, návštev divadelných predstavení s touto tematikou,
- vytvárať priaznivé multikultúrne prostredie (prostredníctvom chápajúceho a kritického spôsobu štúdia jednotlivých kultúr napomôcť žiakom porozumieť iným kultúram),
- pripraviť a realizovať v spolupráci s mimovládnymi organizáciami a inými inštitúciami osvetovú činnosť, aktivity, prednášky, besedy, zamerané na zvýšenie informovanosti žiakov o migrantoch.
Naďalej využívať pri výchove a vzdelávaní manuál k tolerancii a ľudským právam Kompas a Kompasito.
V zmysle plnenia vybraných úloh vyplývajúcich z Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014-2020, ktorý bol schválený Uznesením vlády SR č. 25 zo dňa 15. januára 2014:
- šíriť povedomie o Dohovore OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím,
- zamerať školskú politiku a prax na otázky antidiskriminácie, rôznorodosti, rovného zaobchádzania s každou ľudskou bytosťou.
Zapojiť sa do projektu Slovenského výboru UNICEF- „Škola priateľská deťom.“
Pokračovať v realizácii školského programu prevencie šikanovania v súlade s Metodickým usmernením č. 7/2006-R k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach.
Prevenciu drogových závislostí a prevenciu delikvencie a kriminality realizovať ako integrálnu súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu pod gesciou centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
V súlade s úlohami Národného programu boja proti obchodovaniu s ľuďmi na roky 2015-2018 realizovať besedy s vyškolenými odbornými zamestnancami z CPPPaP o rizikách práce v zahraničí a o prevencii pred neľudským zaobchádzaním, obchodovaním s ľuďmi a otrockou prácou, ako aj preventívne kampane. Ako pomôcku využívať informačný text „Nie každá cesta do sveta je ako z rozprávky“, „Vzdelávacia príručka o obchodovaní s ľuďmi pre pedagógov a sociálnych pracovníkov“, CD pod názvom „Dve malé dievčatká“ a pod.
V súlade so Stratégiou prevencie kriminality realizovať projekty a aktivity prevencie a eliminácie rizikového správania, delikvencie a kriminality, záškoláctva, šikanovania, bezpečného používania internetu, ako aj na podporu právneho vedomia žiakov.
Priebežne informovať rodičov o preventívnych aktivitách školy a možnostiach odbornej pomoci.
Realizovať školské programy podpory zdravia, zdravého životného štýlu a výchovy ku zdraviu s využitím metodík.
Realizovať prednášky a aktivity za účasti zástupcov regionálnych úradov verejného zdravotníctva alebo pediatrov a gastroenterológov zdravotníckych zariadení.
K prevencii rizikového správania sa žiakov vypracovať školskú stratégiu s efektívnymi postupmi riešenia vyskytujúcich sa problémov, do ktorej budú zainteresovaní všetci pedagogickí zamestnanci.
Využívať metodické publikácie zamerané na prevenciu tabakizmu a užívania alkoholu.
Vyhlasovať aktivity k Európskemu týždňu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, Svetovému dňu nefajčenia, Medzinárodnému dňu proti zneužívaniu drog a obchodovaniu s drogami, Svetovému dňu ústneho zdravia, Svetovému dňu bez násilia, Svetovému dňu duševného zdravia, Európskemu týždňu boja proti drogám a Svetovému dňu prevencie AIDS.
Plniť úlohy Národného programu starostlivosti o deti a dorast v SR na roky 2008-2015, realizovať besedy a aktivity o rizikách dospievania a o podpore duševného zdravia.
Informovať žiakov o Opčnom protokole k Dohovoru o právach dieťaťa o účasti detí v ozbrojených konfliktoch (oznámenie č. 256/2009 Z. z.), Opčnom protokole k Dohovoru o právach dieťaťa, o predaji detí, detskej prostitúcii a detskej pornografii (oznámenie č. 424/2004 Z. z.), Opčnom protokole o procedúre oznámení (oznámenie č. 91/2014 Z. z.).
Pri prerokovaní závažných vecí rokovať s rodičmi žiaka za prítomnosti ďalšieho člena vedenia školy a výchovného poradcu, z pohovoru urobiť písomný záznam.
Dbať na utváranie morálnych princípov, noriem regulujúcich správanie, t.j. dodržiavanie školského poriadku, učebnej a pracovnej disciplíny, vzťahu k práci, ochrane majetku a bezpečnosti pri práci.
V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa v spolupráci s výchovným poradcom:
- podporovať a umožňovať rešpektovanie názorov žiakov a ich účasti vo všetkých oblastiach, ktoré sa ich v rámci školy dotýkajú,
- sprístupňovať všetkým žiakom informácie a poradenskú službu v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy na povolanie,
- prijímať také opatrenia na zabezpečovanie disciplíny v škole, ktoré sú zlučiteľné s ľudskou dôstojnosťou dieťaťa,
- priebežne monitorovať správanie sa žiakov a jeho zmeny.
Pokračovať v zapojení školy do celoslovenskej školskej kampane Červené stužky v súlade s Národným programom prevencie HIV/AIDS.
Z vymenovaných úloh a aktivít koordinátora prevencie v škole je zrejmé, že sa od neho vyžaduje dostatočná odborná rozhľadenosť v otázkach prevencie sociálno-patologických javov a prevencie drogových závislostí, spôsobilosť efektívnej komunikácie, schopnosť sprostredkovať a presadiť požiadavky vyplývajúce z koordinačnej práce v kolektíve učiteľov, v škole, vo vedení školy, ale i v spolupráci s rodičmi a inými relevantnými inštitúciami.
Základom úspešnej práce koordinátora prevencie je kooperácia s celým kolektívom pedagogických pracovníkov v spolupráci s rodičmi a v súčinnosti s pracovníkmi z psychologických, zdravotníckych a vzdelávacích pracovísk.
Harmonogram činnosti pre školský rok 2015/2016
Hlavné metódy a formy práce:
- rozhovory, besedy, ankety, dotazník,
- vhodné využitie protidrogových tém vo všetkých vyučovacích predmetoch,
- práca na triednických hodinách a v záujmových útvaroch mimo vyučovania,
- práca s internetom a počítačovými programami, návšteva internetových stránok s protidrogovou tematikou,
- organizovanie zábavno-náučných a športových popoludní, súťaže medzi triedami,
- nástenky, plagáty, výstavky,
- akcie organizované Žiackym parlamentom,
- prosociálna činnosť,
- monitorovanie správania žiakov,
- rozhovory s rodičmi a pod.
Pri všetkých aktivitách budú zohľadňované vekové osobitosti žiakov, ich schopnosti a záujmy, ako aj ich rodinné prostredie.
September |
Ø Vypracovať plán práce koordinátora drogových závislostí a sociálno-patologických javov (jeho prípadné dopracovanie podľa okolností). |
Ø V spolupráci s výchovným poradcom naplánovať účelové preventívne aktivity so žiakmi z oblasti výchovy a vzdelávania, správania, medziľudských vzťahov, adaptácie, záťaže, prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov. |
Ø Beseda so stomatológom na tému „Hygiena našich úst“ (12. september- Svetový deň ústneho zdravia). |
Ø Zapojenie školy do projektu Slovenského výboru UNICEF- „Škola priateľská deťom“ |
Ø Spolupráca s triednymi i ostatnými učiteľmi, aby zapracovali do svojich vyučovacích plánov protidrogovú tematiku a výchovu k zdravému životnému štýlu, zapojenie do prevencie aj žiakov, najmä z radov Žiackeho parlamentu. |
Október |
Ø Aktualizovanie informácií o telefónnych linkách a webových stránkach, ktoré poskytujú pomoc. |
Ø Vytvorenie skupiny PEER aktivistov z radov žiakov 2.stupňa ZŠ. |
Ø Beseda s policajtom- preventistom na tému „Bez násilia každý deň“ (2. október- Svetový deň bez násilia). |
Ø Propagácia letáčikov o duševnom zdraví triednym učiteľom pri príležitosti Svetového dňa duševného zdravia (10. október). |
Ø Európsky deň boja proti obchodovaniu s ľuďmi- informačné texty, prezentácia DVD filmu na túto tému (18. október) |
Ø Využitie internetovej stránky „NAPO: Bezpečnosť s úsmevom“ s cieľom upútať pozornosť na problematiku BOZP prostredníctvom zábavných príbehov a humorného prístupu pre žiakov 2. stupňa ZŠ (24.- 30. 10 – Európsky týždeň BOZP). |
November |
Ø Konzultácie so žiakmi – predpokladanými agresormi, ktorí by mohli byť násilnícky voči iným žiakom, učiteľom. |
Ø Celoslovenská školská kampaň „Červené stužky“ |
Ø Riešenie fajčenia, alkoholu u žiakov – prezentácia
Ø Riešenie zneužívania mobilov, počítačov- e-mailovej pošty atď. |
Ø Európsky týždeň boja proti drogám – preventívne aktivity, ktoré v konečnom dôsledku napomáhajú k znižovaniu dopytu po drogách, napr. besedy, prednášky, prezentácie, dokumentárne filmy a pod.
Ø Zober loptu, nie drogu- športové aktivity zmiešaných družstiev- učitelia a žiaci. |
December |
Ø Preventívne aktivity so žiakmi 1. stupňa ZŠ. |
Ø Beseda s gynekológom na tému „AIDS a iné pohlavné choroby“ (1. december- Svetový deň prevencie AIDS). |
Ø Školská olympiáda ľudských práv (10.december- Deň ľudských práv) |
Ø vedomostná súťaž „Nemysli na drogu!“ |
Január |
Ø Koordinácia a spolupráca s pedagógmi, ktorí zapájajú žiakov do školských a mimoškolských podujatí |
Ø Preventívne aktivity so žiakmi 1. stupňa ZŠ. |
Ø Preventívna aktivita prostredníctvom prezentácie na tému „Rodiny na úteku“ (13. január- Svetový deň migrantov a utečencov) |
Február |
Ø Vyhľadávanie a podchytávanie detí so sociálne slabšieho prostredia, u ktorých sa prejavuje tendencia vyhľadávať prostredie s negatívnymi vplyvmi na ich zdravý vývoj. |
Ø Zober loptu, nie drogy – športová súťaž pre dievčatá (preskoky na švihadle), pre chlapcov (jedenástky). |
Ø Pomoc výchovnému poradcovi pri vykonávaní analýzy stavu záujmov končiacich žiakov, pri získavaní údajov, ktoré sú potrebné pri podávaní prihlášok na stredné školy. |
Ø Preventívne aktivity so žiakmi 1. stupňa ZŠ. |
Marec |
Ø Medzinárodný deň bez fajčenia – aktualizácia centrálnej nástenky, príspevok do školského rozhlasu. |
Ø Spolupráca s Políciou v Spišských Vlachoch – beseda, prednáška. |
Ø Prezentácia DVD filmu „Obchodovanie s ľuďmi“. |
Ø V rámci mesiaca knihy – čítanie článkov s protidrogovou tematikou. |
Apríl |
Ø Aktualizácia centrálnej nástenky. |
Ø Propagácia „Dňa narcisov“- výchovné využitie boja proti fajčeniu a iným návykovým látkam. |
Ø Rizikové správanie detí a mládeže, prevenčné aktivity, programy zamerané na rozvoj tolerancie a prevencie násilia u pubescentov – preventívne aktivity, triednické hodiny. |
Ø Prednáška a preventívne aktivity realizované za účasti zástupcov regionálnych úradov verejného zdravotníctva alebo pediatrov a gastroenterológov zdravotníckych zariadení (7. apríl- Svetový deň zdravia) |
Ø Európsky týždeň bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (28. apríl)- preventívne aktivity |
Ø Spolupráca s učiteľmi výtvarnej výchovy: zorganizovanie výstavy výtvarných prác s protidrogovou tematikou, boj proti násiliu. |
Máj |
Ø Preventívne aktivity so žiakmi 1. stupňa ZŠ. |
Ø Rozhlasové okienko – „31.máj – Svetový deň nefajčenia.“
Ø Beseda na tému “Varovania na tabakových výrobkoch“, prípadne návšteva Poradne pre odvykanie od fajčenia pri RÚVZ v Spišskej Novej Vsi. Ø Preventívne aktivity so žiakmi 2.stupňa ZŠ. |
Ø Zober loptu a nie drogu – športové aktivity pre žiakov ZŠ. |
Ø Prezentácia DVD filmu „Drogy nie!“ |
Jún |
Ø Spolupráca s políciou, príp. s prokuratúrou – beseda o kriminalite mládeže, najmä drogovo závislej (pre žiakov 2. stupňa ZŠ). |
Ø Vyhodnotenie celoročnej práce PEER aktivistov. |
Preventívna aktivita na tému „Kedy experimentujeme a kedy ide o tvrdú závislosť?“ (26. jún- Medzinárodný deň proti zneužívaniu drog a obchodovaniu s drogami). |
Ø Vyhodnotenie činnosti koordinátora drogovej prevencie a sociálno-patologických javov. |
Ø Vypracovanie hodnotiacej správy koordinátora drogovej prevencie a sociálno-patologických javov. |
Ciele a úlohy, ktoré obsahuje môj plán sú variabilné, budú sa uskutočňovať podľa možností a potreby, ich čas uskutočnenia sa môže podľa rôznych okolností meniť, ciele a úlohy ponechávam otvorené, nakoľko rátam s ich ďalším dopĺňaním, ktoré si stanovujú ostatní pedagogickí pracovníci, čím sa bude činnosť nielen rozširovať, ale i skvalitňovať.