Mgr. Jarmila Kontrošová
PK plní organizačno–riadiacu, kontrolno–hodnotiacu a vzdelávaciu funkciu. Cieľom činnosti je realizácia účasti pedagogických zamestnancov na upevňovaní demokratického štýlu riadenia, ovplyvňovaní kvalifikácie a profesijného rastu učiteľov, vychovávateľov a úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu školy. Hlavné úlohy MZ a PK vyplývajú z plánu školy a z analýzy výsledkov za predchádzajúci rok, z pedagogicko-organizačných pokynov MŠ SR a sú rozdelené do jednotlivých oblastí, ktoré sa plnia počas celého roka.
- Hlavné ciele činnosti PK prírodovedných predmetov
Všeobecné ciele a úlohy:
- Plniť ciele ŠVP a ŠkVP pre ISCED 2, určiť témy ročníkových projektov a zabezpečiť ich realizáciu.
- Prehlbovať poznatky žiakov o ľudských hodnotách, ktoré sú zahrnuté v medzinárodných dokumentoch Všeobecná deklarácia ľudských práv a Dohovor o právach dieťaťa.
- Na vyučovacích hodinách rozvíjať emocionálnu inteligenciu žiakov, zamerať sa na vytváranie pozitívnych medziľudských vzťahov založených na vzájomnej úcte a tolerancii.
- Rozvíjať záujmy žiakov formou záujmových krúžkov.
- Klásť dôraz na čítanie s porozumením.
- Pri vyučovaní integrovaných žiakov a žiakov vyžadujúcich si osobitnú starostlivosť spolupracovať s odborníkmi.
- Vo výchovno-vzdelávacom procese uplatňovať tvorivý prístup a využívať variabilné metódy vyučovania.
- Používať všetky dostupné didaktické pomôcky a klásť dôraz na názornosť.
- Uskutočňovať priebežné hodnotenie čiastkových výsledkov a prejavov žiaka, ktoré má motivačný charakter.
- Vo vyučovacom procese a pri hodnotení zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliadať na jeho momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.
- Písomné práce, kontrolné práce a didaktické testy hodnotiť na základe jednotných kritérií, dodržiavať jednotnú stupnicu hodnotenia.
- Využívať didaktické zásady výchovného vyučovania, vedeckosti, primeranosti, systematickosti, dôkladnosti, trvácnosti, spojenia teórie s praxou a pod.
- Vo vyučovacích predmetoch zamerať svoje výchovné a vzdelávacie pôsobenie na rozvoj kompetencií žiakov.
- Pôsobiť jednotne pri zvyšovaní náročnosti učiva v jednotlivých ročníkoch.
- Počas vyučovania rozvíjať komunikačné schopnosti, tvorivosť a kritické myslenie u žiakov.
- Dbať na presné vyjadrovanie sa žiakov na hodinách.
- Podieľať sa na koncepcii environmentálnej výchovy žiakov v školách.
- Viesť žiakov k zlepšeniu medziľudských vzťahov v spoločnosti.
- Zabezpečiť ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi a monitorovať zmeny v správaní sa žiakov.
- Viesť žiakov k samostatnosti a kreatívnosti pri riešení rôznych problémov.
- Zvyšovať schopnosť žiakov objektívneho sebahodnotenia.
- Preštudovať metodické pokyny, učebné osnovy a vzdelávacie štandardy k jednotlivým predmetom.
- Pri vypracovaní TVVP používať vzdelávacie štandardy.
- V TVVP vyznačiť výchovné ciele z oblasti: environmentálnej, dopravnej, zdravotnej, protidrogovej výchovy a výchovy k manželstvu a rodičovstvu.
- Vypracovať pre 5. až 8. ročník TVVP v súlade so schváleným školským vzdelávacím programom.
- Viesť žiakov k prevencii pred závislosťami a k výchove k manželstvu a rodičovstvu.
- Zlepšiť správanie a vedomostnú úroveň žiakov.
- Zapájať žiakov do súťaží.
- Študovať odbornú a metodickú tlač a literatúru.
- Zúčastňovať sa zasadnutí PK a informovať ostatných členov komisie o nových poznatkoch.
- Zakomponovať do TVVP jednotlivých predmetov všetkých predmetov úlohy vyplývajúce z čiastkových kompetencií jednotlivých tém:
- Školského štandardu finančnej gramotnosti,
- Školského plánu výchovy k ľudským právam,
- Školského programu prevencie obezity.
- V TVVP vyznačiť čiastkové úlohy jednotlivých prierezových tém.
- Konkrétne úlohy pre jednotlivé predmety:
Matematika
- Na vyučovacích hodinách pestovať a podporovať samostatnosť a tvorivosť pri riešení úloh a matematických problémov.
- Viesť žiakov k čo najlogickejšiemu a najjednoduchšiemu riešeniu hlavne pri slovných úlohách aj naďalej rozvíjať pamäť žiakov.
- Naučiť a viesť žiakov riešiť úlohy odhadom.
- Veľkú pozornosť venovať grafickej úprave žiackych prác.
- Vedomosti žiakov pravidelne kontrolovať a preverovať predpísaným počtom písomných prác, kontrolnými prácami a päťminútovkami.
- Žiakom v piatom ročníku pomôcť pri príprave na Testovanie 5.
- Pravidelne kontrolovať prípravu žiakov na vyučovanie.
- Zvýšenú pozornosť venovať správnosti a presnosti rysovania a vyžadovať dôslednú prípravu rysovacích pomôcok na vyučovanie.
- Pri štvrťročných písomných prácach prevádzať javové analýzy.
- Vstupné, výstupné a štvrťročné previerky odovzdať na archiváciu vedúcej PK.
- Venovať sa žiakom vyžadujúcim si osobitný prístup.
Fyzika
- Na vyučovacích hodinách fyziky dôsledne využívať fyzikálne pojmy a dôrazne vyžadovať ich používanie.
- Naďalej prehlbovať vedomosti žiakov v oblasti učiva o fyzikálnych veličinách a ich vzájomných vzťahoch.
- Zvýšenú pozornosť venovať prepojeniu teórie s praxou a chápaniu fyziky ako oblasti, s ktorou sa žiaci denne stretávajú.
- Viesť žiakov k samostatnosti a tvorivosti pri riešení rôznych problémov na hodinách fyziky.
- Na vyučovacích hodinách využívať medzipredmetové vzťahy hlavne s matematikou, biológiou, chémiou a geografiou.
Biológia
- S cieľom získať čo najviac trvalých vedomostí žiakov je dôležité venovať sústavnú pozornosť opakovaniu a utvrdzovaniu učiva.
- Vyučovanie biológie vo všetkých ročníkoch vo zvýšenej forme zamerať na problematiku environmentálnej výchov.
- Učivo tohto predmetu zamerať na problematiku zdravého spôsobu života, boja proti drogám a výchove k manželstvu a rodičovstvu.
- Zakomponovať do TVVP praktické cvičenia v súlade s platnými učebnými osnovami.
- Vykonať praktické cvičenia z jednotlivých predmetov v plnom rozsahu.
- Záznamy z praktických cvičení vypracovávať vo formáte A4.
- Záznamy z jednotlivých praktických cvičení sa nebudú klasifikovať.
- Záznamy z praktických cvičení odovzdať na kontrolu a archiváciu vedúcej PK pre prípad kontroly.
- Na vyučovacích hodinách využívať medzipredmetové vzťahy hlavne s chémiou a fyzikou.
Chémia
- Maximálnu pozornosť venovať systematizácii poznatkov učiva chémie.
- Neustále utvrdzovať a opakovať učivo chémie pomocou vypracovaných úloh a testov pre žiakov pri vyučovaní.
- Zakomponovať do TVVP laboratórne práce v súlade s platnými učebnými osnovami.
- Vykonať laboratórne práce v plnom rozsahu.
- Záznamy z laboratórnych prác vypracovávať vo formáte A4.
- Záznamy z jednotlivých laboratórnych prác sa nebudú klasifikovať.
- Záznamy z laboratórnych prác odovzdať na kontrolu a archiváciu vedúcej PK pre prípad kontroly.
- Učivo a vedomosti žiakov zamerať na boj proti drogám, ochranu životného prostredia.
- Veľkú pozornosť venovať problematike environmentálnej výchovy.
- Na vyučovacích hodinách využívať medzipredmetové vzťahy hlavne s biológiou a fyzikou.
Informatika
- Oboznámiť sa s ukážkami využitia informačných a komunikačných technológií v bežnom živote a v znalostnej spoločnosti.
- Oboznámiť sa so systémami na spracovanie údajov – z pohľadu ich architektúry a logickej štruktúry.
- Získať základné zručnosti kreslenia v grafickom prostredí.
- Poznať a dodržiavať základné zásady písania textu, ovládať jednoduché formátovanie, kombinovať text s obrázkom.
- Využívať IKT na vlastné učenie sa a komunikáciu.
- Dodržiavať bezpečnosť na internete a poznať riziká technológií (vírusy, červy atď).
- Rozvíjať algoritmické myslenie žiakov.